2014. October 31. Friday, 19:58:48
Köszönet
Köszönet Korbuly Jánosnak a DUTRA megalkotójának .
Korbuly János (Bp., 1893. jan. 2. – Bp., 1976. dec. 20.)
Navigáció
Felhasználók
· Online vendégek: 1

· Online tagok: 0

· Regisztráltak: 65
· Legújabb tag: Sammler
Dutra történelem .

Általános képek: 456.png

Magyarországon 1957-ben következett be fordulat a traktorgyártásban, mivel nagy igény volt a 25 LE teljesítményű dízel traktorok iránt. Így gyors fejlesztési munkával megszületett az U-28 traktorcsalád, amelynek erőforrása Csepel DT-213-as motor volt, sebességváltója 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. Az U-28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel került forgalomba, a motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, , a rugózott mellső hídra, ültetvényművelő megoldásra vonatkoztak. A nagy vonóerejű lánctalpas traktorok a homokos talajokon történt erős kopások miatt sorra kudarcot vallottak. Ezért korszerű, orrnehéz kivitelű, gumikerekes, négykerékmeghajtású traktorcsalád kialakítását kezdték meg, melynek az első tagja, 1958-ban az UE-28 típusjelzést kapta, mint az U-28 traktorcsalád ötödik változata. Ez az összkerékmeghajtású erőgép a Dutra U-28 típuscsalád legnépszerűbb tagja lett. Készítettek Német gyártmányú, Eicher kéthengeres léghűtéses motorral UEL-28 típust is de ez nem került sorozatgyártásra. Rá egy évre a már fentebb említett DL-70 típusú lánctalpas traktor gumikerekes összkerékmeghajtású változatát is elkészítették, mely a D-4K-70 típusjelzést kapta. A sorozatgyártott modell már 1961 évelején D-4K típusjelzéssel jelent meg, amely egy teljesen új, formatervű, vezetőfülkével ellátott, - a D-4K-70-hez képest sokban módosított - típus volt.
       1960-tól kezdődően a Vörös Csillag Traktorgyár 1954-ben létrehozott Kísérleti Műhelyében a fejlesztések hihetetlen tempóban, és hatalmas léptékben folytak, és a prototípusok nagyon hamar sorozatgyártásra kerültek. Elkészítették az akkor már régóta gyártott Dutra dömperek alapjainak felhasználásával az univerzális Dutra-3500(Frak-B1) rakodógépet. Kifejlesztettek egy szőlő és gyümölcsültetvények művelésére szánt UH-40 típusú, összkeréhjatású, hidastraktort, melyből alig félszáz darabos széria született a Csongrád megyei ÁMG telepén. Elkészült néhány darab a 4 hengeres Csepel motorral szerelt UE-40-es traktorból, melyek az UE-28 traktorok teljesítménynövelő fejlesztését szolgálták. Alig jelent meg és kezdődött el a sorozatgyártása a D-4K traktornak, rá két évre 1963-ban már elkészült a hathengeres Csepel motorral szerelt D-4K-B traktor prototípusa, amely külsőre még nagyon hasonlított elődjére. Viszont már az egy évvel későbbi nullszériában gyártott változata, új formaterv eredménye volt. 1965-től teljesen felváltotta a korábbi típust, és már csak ezt gyártották sorozatban. A gyár mérnökei 1966-ban az összkerékmeghajtású traktorcsaládot az 55-60 Lóerős kategóriában, az UE-40-es kísérleti traktorokkal folytatott vizsgálatok eredményeként, egy új taggal bővítették. A Dutra-4400/ UE-50 típust 4 hengeres Csepel diesel motor hajtotta és teljesen új szögletes motorháztetővel, szerelték. A vezetőfülkéje a D-4K traktorokról jól ismert fülke volt, amelyet időközben az UE-28 típus is megkapott. Ez az új négykerékmeghajtású traktor kifejezetten a magyar igények kielégítésére készült, csak nagyon kis darabszámban került exportra.
1968 újabb jelentős évszám a Gyár életében. Elkészültek, és bemutatásra kerültek újabb, eddig féltve őrzött fejlesztések, mint például a Dutra-Steyr 110 Magyar-Osztrák együttműködésben készült traktor, amelyet Steyr gyártmányú, hathengeres, motor hajtott. A traktor alapvetően a D-4K-B típus egyik fejlesztett változata volt, többtárcsás TLT kapcsolóval, és Steyr-Bosch fejlesztésű hidraulika rendszerrel szerelve. Közben történtek az alap D-4K-B traktoron is változtatások új hárompont függesztésű vonókeret, módosított első híd, új műszerfal, TLT hajtás, többféle motorváltozat (Perkins, Leyland-Pezetel). Jelentős újdonság volt még hogy megjelentek a D-4K-B traktorok hátsókerékhajtású változatai Dutra-4652 és 4654 típusjelzéssel. Ezen traktorok első hídja a már jól ismert és fentebb már említett Dutra DR-50/D dömperekből származott. Sajnos sorozatgyártásuk nem indult meg. Ugyanebben az évben az UE-28 típus is új motorháztetőt kapott. 1969-ben megkezdődött egy nagyobb (Dutra-6500/HORAK) önjáró csuklós kormányzású homlokrakodó fejlesztése. Megjelentek az UE-28 traktorok növelt motorteljesítményű változatai a Dutra-4000/4010 és 4020 típusok.
       1970-től aztán felsőbb politikai, pártállami intézkedések nyomán a leépülés időszaka jött el a Vörös Csillag Traktorgyárra. A központilag alacsonyan tartott eladási árú UE-28/Dutra-4000 sorozatú traktorok veszteséges előállítása megszűnt, rá egy évre hasonló okok miatt, a Dutra-4400/UE-50 traktor gyártását is leállították. Lényegében 1972-től csak a D-4K-B traktorok változatai, az alaptípus Dutra D-4K-B, a Dutra-Steyr 110, ill. az ugyanebben az évben kialakított D-4K-B/Dutra-1000 traktor és a Dutra rakodógépek maradtak gyártásban. Bár a Gyár megjelent még új fejlesztésekkel, - további tagokkal bővítve az Dutra-1000-es szériát, - megalkotta Dutra-1100 és Dutra-1300 traktorokat melyek a 70-es évek hazai traktorgyártásának legmodernebb fejlesztései közzé tartoztak. Sorozatgyártásuk a magas előállítási költségek miatt nem indult meg. 1973-ban megszületett a döntés, hogy a teljesen állami tulajdonú vállalatot 1973-tól a Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz Csatolják, és a gyártásban maradt Dutra traktor típusok előállítását 1975 nyarán befejezik.

Látogass meg !
Közösségnek termelt bio zöldség .
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Regisztráció

Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezned.

Dudu
2014.09.21. 19:37
Új képek a galériában , nem csak Dutrákról , de sok Magyar gépről -

dutrasanyi
2014.09.07. 21:46
Idén 5 lucerna kaszálásom lesz.Eddig 4-ből 3 megázott,az ötödik meg már nem szokott megszáradni.... :(

plehusz
2014.08.27. 07:07
Csabagyöngyéről áradoznak többen, hogy az kibírta.

offroader
2014.08.26. 10:08
A Favorit elkezdett repedni, rohadni, a borszőlő jobban bírja. A lisztharmattól talán megmenekült.

plehusz
2014.08.24. 09:21
nekem a szőlő k.o.

36,749 egyedi látogató